Bækkenløsning

Bækkenløsning

Artiklen her indeholder gode råd mod bækkenløsning og bækken gener. Det gør den fordi at det i Danmark faktisk er omkring halvdelen af alle gravide kvinder som oplever at have gener eller decideret smerter fra bækkenet under deres graviditet. Men det er faktisk kun 2 – 10% som får en egentlig bækkenløsning.

Det er svært at finde det præcise antal af kvinder med bækkenløsning, da diagnosen bækkenløsning er svært at stille, idet det ikke er muligt at diagnosticere ud fra et prøveresultat. Der ud over er der mange misforståelser og forudiundtagelser på området.

Der kan være mange forskellige måder at føle smerte omkring bækkenet på. Smerterne kan optræde så forskellige steder som bækkenet, lænden, ballerne, hofterne, symfysen, halebenet og benene. Smerterne kan føles som stråler i lænden og bagbenene, men de kan også føles, som om bækkenet skrider eller er af led, når du går.

Bækkenets opbygning

Der er tre knogler i bækkenet. Sammen danner de en ring, der kaldes bækkenringen. De tre steder, hvor knoglerne mødes, er der et led. Foran på bækkenet sidder det led, der hedder symfysen – det befinder sig ved køns-benet. Bagpå er der to led, lige over hver balle, som hedder sacroiliacaleddene (SI-leddene).

Årsag til smerterne

Man kender ikke præcist årsagerne til bækkenløsning, og der er delte meninger om, hvad bækkenløsning er.

Men som en del af kroppens naturlige proces under graviditeten producerer kroppen et stof, der blødgør leddene. Det sker, for at barnet kan glide gennem bækkenet under fødslen, hvor bækkenet er nødt til at være eftergivelig.

Denne proces medfører imidlertid for nogen gravide, at leddene blødgøres så meget, at det skubber nogle af leddene i bækkenet fra hinanden. Hvis nogle af leddene i bækkenet kommer til at sidde lidt forkert, så sker der lynhurtigt det, at de omliggende muskler og ledbånd svækkes.

Smerter fra leddene er oftest det man taler om i forbindelse med bækkenløsning, men smerter omkring bækkenet kan også skyldes smerter fra livmoderen, båndene der holder livmoderen eller muskler og ledbånd omkring bækkenet. Den ændrede kropsholdning de fleste får når maven vokser, betyder at muskler og led belastes. Derfor kan specielt muskelsmerter forveksles med bækkenløsning.

Det er de færreste gravide, der gennemgår en graviditet uden at blive påvirket af mavens øgede tyngde på resten af kroppen. En graviditet er en belastning for kroppen, og især for bækkenet, der bærer kropsvægten.

Graviditetsrelateret bækkengener

Efterhånden som graviditeten skrider frem, så prøver mange at kompensere for den øgede vægt fra maven ved at svaje i lænden. Dette kan imidlertid godt bevirke, at der opstår en øget ømhed henover lænden og i bækkenet.

Lænden og bækkenet belastes under en graviditet, og derfor er det ikke unormalt, at der opstår ømhed.

Prøv at indlægge små hvilepauser i løbet af dagen, hvor ryggen aflastes.
Prøv at stå på alle fire og skyde ryggen op og svaje den ned i et roligt tempo. Dette blødgør musklerne i ryggen. Måske skal du også overveje om en massør med speciale i at massere gravide, ville være godt for dig.

10 gode råd ved bækkenløsning

Hvis dine gener er mere end “blot” belastningen fra den stigende vægt graviditeten byder på, kan du herunder finde 10 simple gode råd du bør følge hvis du har bækkenløsning eller på nogen måde gener fra dit bækken

  1. Undgå vridninger i din krop
  2. Sørg altid for at vægten på dine ben er godt fordelt på begge ben.
  3. Hav altid begge knæ ved siden af hinanden i siddende stilling. Altså igen korslagte ben eller skrædderstilling.
  4. Hav en altid en eller flere puder mellem benene, når du sover.
  5. Undgå at løfte eller bære tunge ting.
  6. Undgå støvsugning og gulvvask.
  7. Afpas din skridtlængde efter smerterne altså jo mere ondt jo mindre skridt.
  8. Tag et trappetrin af gangen når du går på trapper.
  9. Gå baglæns ind i bilen og drej rundt mod bilens front med samlede ben, sid evetuelt på en plastikpose eller et glidestykke.
  10. Læg på siden under samleje eventuelt med en pude mellem knæene.
Læs også...
Kemiske stoffer og miljømærkning

Overbelastning og motion

Det er svært at forudsige, hvordan dagen bliver, når man har bækkenløsning. Det er vigtigt, at man lærer at lytte til sin krop og rette sig ind efter, hvordan kroppen har det. For kvinder med bækkenløsning kan selv de simpleste ting i hverdagen forårsage smerte. At gå på trapper, at gå, at vende sig i sengen, at ligge på ryggen eller sidde/stå i den samme stilling i længere tid.

Overbelastning er hyppigst det, der får smerterne til at eskalere. For at forhindre smerterne i at blive værre, er det vigtigt at prøve at være opmærksom på, hvad der forårsager smerterne. Forsøg at lade være med at lave de ting, der giver smerter og forsøg at finde ud af, hvad der får smerterne til at stoppe.

Selvom det kan være svært, når selv de mindste bevægelser kan være smertefulde, så er det meget vigtigt at få sig rørt sig på trods af bækkenløsningen. Kroppen skal holdes i gang under graviditeten. Motion er med til at forhindre overvægt under graviditeten samt til stor fordel, når barnet skal fødes, da fødslen er hårdt arbejde for kroppen.

På den anden side er det også vigtigt at få hvilet sig, så bækkenløsningen ikke bliver værre. Dette er en balance, som du skal være opmærksom på, og som du selv må styre ud fra dit daglige velbefindende.

Velegnede motionsformer for kvinder med bækkenløsning

Det er individuelt, hvad den enkelte gravide er i stand til, så det er altid en god ide at aftale, hvilken type motion der passer til dig med din jordemoder, læge eller fysioterapeut. Men generelt er velegnede motionsformer for gravide med bækkenløsning:

  • Vandgymnastik – der findes ofte hold specifikt for gravide eller for gravide med bækkenløsning. Spørg din jordemoder eller tjek den lokale svømmeforening.
  • Cykling
  • Crosstrainer

Efter fødslen

Hvis man får konstateret bækkenløsning med ondt i alle tre led i bækkenet under graviditeten, så er der stor risiko for, at smerterne fra bækkenløsningen fortsætter et godt stykke tid efter fødslen. Specielt den hormonforandring som kommer i kroppen omkring menstruation, kan genkalde bækken gener/bækkenløsnings smerter hos nogle kvinder.

Hvis du vil vide mere om bækkenløsning kan du følge nedenstående links.

Du kan finde mere indformation om bækkenlæsning her

Her finder du en pjece om bækkenløsning