Gode råd mod halsbrand

Gode råd mod halsbrand

Halsbrand

Under graviditeten er mavesækkens lukkemuskel mere slap end normalt, hvilket bevirker, at mange gravide lider af halsbrand. Også det øgede tryk på mavesækken fra den voksende livmoder er medvirkende årsag til halsbrand.

Nogle lider af halsbrand stort set hele graviditeten, mens andre først oplever det til sidst. Her er barnet nemlig så stort, at det presser mere på og presser maveindholdet op i spiserøret. Her vil den slappe lukkemuskel have sværere ved at påvirke musklerne, der skal holde mavesyren inde i mavesækken.

Herunder finder du nogle gode råd du kan følge, for at undgå halsbrand:

Online fødselsforberedelse

Mandler

Mandler har en syreneutraliserende virkning og du kan derfor spise mandler dagen igennem.

Mindre måltider

Mange kvinder har også glæde af små hyppige måltider. Det betyder nemlig, at maven ikke bliver overfyldt og dermed mindskes risikoen for at maveindholdet presses op i spiserøret.

Elever hovedgærdet

Elever hovedgærdet på din seng ved at lægge store bøger under hovedendens fødder på din seng. Du kan alternativt også lægge på en stor pude, så hovedet bare eleveres.

Mager mælk

Mælk er basisk og et glas minimælk eller skummetmælk kan derfor neutralisere halsbranden. Men det er vigtigt, at du ikke drikker fed mælk, da det godt kan få gang i mavesyren.

Bananer

Indeholder syreneutraliserende stoffer. På den måde har de ligesom mandler en syreneutraliserende virkning og du kan med fordel bruge bananer i kampen mod halsbrand.

Online Jordemoder