Gode råd mod graviditets kvalme og opkastning

Gravid med kvalme

Kvalme, opkastning og hyperemesis

Her kan du finde gode råd mod graviditetskvalme og opkastning, hvilket desværre er en af de ting, mange må døje med under en graviditet.

Nogle lider hverken af kvalme eller opkastning, andre får kun kvalme, når de bliver sultne og til sidst er der de kvinder, som er meget hårdt ramt af både kvalme og opkastning.

75-80% af alle gravide vil være ramt af kvalme i varieret grad i de første uger af graviditeten. Men kun omkring 50% af de kvinder der er ramt af kvalme i 1. trimester, vil også være ramt af opkastning. Kun 1 ud af 10 vil fortsat have kvalme og/eller opkastning ind i 2. trimester.

Få Berit som din jordemoder

Det er heldigvis kun knap 1%, der er ramt af opkastning i en sådan grad, at det kræver sygehusbehandling pga. påvirkning af salt- og væskebalance i kroppen. Disse tilfælde kaldes hyperemesis. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du lider af hyperemesis, skal du kontakte din læge.

Der er ikke klart, hvad der forårsager graviditetskvalmen, men et bud på hvor den stammer fra er:

  • øgningen af hormonet østrogen i forbindelse med graviditeten
  • øgningen af hormonet hCG i forbindelse med graviditeten
  • dehydrering

Herunder kan du finde gode råd mod kvalme og opkastning. 

Kulhydrater og hyppige måltider

Hurtige kulhydrater så som en kiks eller en banan inden du står ud af sengen, kan for rigtig mange afhjælpe morgenkvalmen. Det kan være en god ide altid at have en kiks eller nogle mandler med i tasken, så du altid kan få lidt i maven, hvis kvalmen melder sig.

Mange kvinder har også glæde af små hyppige måltider, da det betyder, at du ikke når at blive oversulten og mavetarmsystemet ikke skal arbejde hårdt efter et kæmpe måltid. Endvidere holdes dit blodsukker stabilt. Lavt blodsukker kan nemlig godt forværre kvalmen. Nogle kvinder tåler bedre kold mad end varm mad, så prøv dig frem.

Rigeligt væske

Mange gravide døjer udover kvalmen også med hård mave, hvilket kan forværre kvalmen. Sørg derfor for at få rigeligt væske i løbet af dagen. Måske kan danskvand hjælpe dig, kulsyren kan nemlig have en kvalmenedsættende virkning. Hvis du kaster op, skal du være ekstra opmærksom på at få rigeligt med væske. Sørg for at drikke små tåre, da for meget væske i mavesækken også kan forstærke kvalmen.

Lugte

Mange gravide med kvalme er mere følsomme over for lugte, end de plejer at være. Sørg for at lufte godt ud. Få din mand til at holde køleskabet fri for lugtende mad, sæt et brugt kaffefilter ind i køleskabet, da det fjerner evt. lugtgener. Få din omverden til at begrænse brugen af kraftige dufte.

Hvile

Hvile er også en rigtig god idé, hvis du lider meget af kvalme og opkastning. For dig med større børn kan det være meget svært at få den hvile, du behøver. Husk derfor altid at være god til at tage imod hjælp, så du får mulighed for at hvile.

Akupunktur

Mange gravide har god effekt af akupunktur. Akupunktur er en kinesisk-medicin, og der er faktisk masser af forskning og undersøgelser, som viser, at akupunktur har effekt. Det er meget små nåle, som sættes i huden langs nogle medianbaner. Kroppen er fuld af disse baner, og der er mange ting akupunktur kan afhjælpe, både gravide og ikke gravide. Hvis man ikke har mulighed for at få akupunktur, kan de samme medianpunkter stimuleres ved tryk. Dette kaldes akupressur.

Sea-bands

Er armbånd som giver konstant akupressur på et medianpunkt ved håndleddet. De er geniale, fordi mange har en effekt af dem, der er ingen bivirkninger ved brugen af dem og du kan bruge dem døgnet rundt. De koster omkring 120 kr. og kan købes på de fleste apoteker, i Matas eller i helsekostbutikker.

Ingefær

Der findes ingen videnskabelig bevis for, at ingefær hjælper mod kvalme eller noget andet. Ikke desto mindre har ingefær langt tilbage i tiden været kendt som husråd og naturmedicin til forebyggelse og helbredelse af mange ting.
Det er det aktive stof gingerol i ingefæren, som nogle mener har en medicinsk effekt. Man mener, at det fremmer spytproduktionen samt dannelse af galde- og mavesyre, hvilket kan have en beroligende effekt på mavetarmsystemet.

Dog skal det her nævnes, at Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af naturmedicin til gravide og ingefær i koncentreret mængder. Så hvis du skal bruge ingefær mod kvalme og opkastning, anbefaler vi, at du bruger det i madlavning eller drikker det som te.

Pebermynte

Ligesom ingefær er pebermynte kendt som et godt husråd for mange ting, herunder kvalme. Du kan børste tænder med en tandpasta med pebermynte smag, eller du kan  spise tyggegummi med pebermynte. Du kan også komme en enkelt dråbe pebermynteolie på hånden og derefter slikke på håndryggen. Overdreven brug frarådes dog.

B6 vitamin (Pyridoxin)

Studier har vist, at 20mg B6 vitamin 3 gange dagligt kan have en virkning på kvalme, men desværre ikke på opkastning. Hvis du tænker B6 vitamin kunne være noget for dig, skal du snakke med din læge om det.

Du kan også få B6 vitamin gennem magert kød, grøntsager, fuldkornsprodukter og mælk. Det skal dog nævnes, at størstedelen af vitaminet nedbrydes ved stegning, kogning og lys.

Nu har du forhåbentlig fået nogle gode råd mod graviditets kvalme og opkastning. hvis du vil vide mere kan du også læse blog indlægget omkring kvalme her.

Få Berit som din jordemoder