Rebozo øvelse 3 “Ryste bækken”

Rebozo øvelse ryste bækken

Denne Rebozo øvelse er en øvelse, som kan bruges som afspænding og smertelindring i området omkring bækkenet og lænden. Det betyder at det kan være en god øvelse at bruge, hvis du lider af graviditets relaterede bækkengener.

Når øvelsen skal bruges som afspænding og smertelindring i bækkenområdet, skal øvelsen udføres med en rolig hastighed. Men øvelsen kan også bruges ve-stimulerende, og til at fremme barnets nedtrængning og rotation under fødslen. I det tilfælde skal øvelsen udføres i et øget tempo og med temposkift (Må kun ske efter uge 37+0).

Derudover skal bevægelsen ikke være forudsigelig. Måden at gøre den uforudsigelig på, er at lave små rykkende bevægelser i skiftevis den ene eller anden side. Man kan også vælge at give ekstra ryk i den side, barnet ligger med sin ryg. Husk at øvelsen ikke må udføres under ve.

Nextory


Øvelsen her har bivirkninger i den form at den kan være vestimulerende. Derfor skal I være meget opmærksomme på hvilket tempo bækkenet rystes i. Langsomme som rystende bevægelser er afspænding og smertelindring, hvor hurtigt tempo er vestimulerende.

Sådan udføres denne Rebozo øvelse

Den gravide skal lægge sig på ryggen med et tørklæde under bækkenpartiet (se billede 1). Partneren tager fat i tørklædet og fordeler trækket jævnt (se billede 2).

Træk med en lille bevægelse i håndleddet skiftevis i højre og venstre side (se billede 3). Den gravide vil nu blive rystet blidt i bækkenet (se billede 4).

Husk at kommunikere, og hold pauser.

Rebozo øvelse #3
1. Den gravide skal lægge sig på ryggen med et tørklæde under bækkenpartiet
Rebozo øvelse #3b
2. Partneren tager fat i tørklædet og fordeler trækket jævnt
Rebozo øvelse #3c
3. Træk med en lille bevægelse i håndleddet skiftevis i højre og venstre side
Rebozo øvelse #3d
4. Den gravide vil nu blive rystet blidt i bækkenet

Kort om øvelsen

  • Afspændende
  • Smertelindrende
  • Vestimulerende
  • Hjælper baby til at indstille sig korrekt i bækkenet

Kunne du tænke dig mere grundig instruktion og se alle øvelser som videoer? Så meld dig ind i Gravidklubben og tag jordemoder Berits store Rebozo kursus! Her får du samtidig en masse ekstra, fx fødselsforberedelse.

Videre til øvelse 4 “Ryste lænd”

Fødsels Boot Camp