Rebozo øvelse 1 “Sideliggende”

Rebozo øvelse siddeliggende

Denne Rebozo øvelse er en øvelse, som kan hjælpe kroppen til at finde ro og afspænding. Det betyder at det kan være en god Rebozo øvelse at bruge efter en hård arbejdsuge, eller en periode hvor søvnen har været en saga blot for den gravide krop.

Men det betyder også, at øvelsen kan være yderst anvendelig under fødslen, hvor ro og afspænding kan være alt afgørende, for hvordan fødslen skrider frem.

Øvelsen har ingen bivirkninger og det er derfor en øvelse I roligt kan starte med, hvis I er nybegyndere, når det kommer til Rebozo.

Online fødselsforberedelse

Sådan udføres Rebozo øvelsen

Den gravide lægger sig godt tilrette på siden med tørklædet under bækkenet. Tørklædet vippes ind over den gravide (billede 1); sørg for at aflaste med puder imellem benene, så afslapningen kan blive optimal (billede 2). Partneren sætter sig på modsatte side og trækker blidt i tørklædet (billede 3).

Øvelsen kan varieres ved, at partneren i stedet sætter sig bag den gravide og giver blide, rokkende tryk på bækken og skulderblad.

Ved begge variationer holdes pauser ind imellem. Hvis den bruges under fødslen, holdes der pause under ve.

Rebozo øvelse #1
1. Den gravide lægger sig godt tilrette på siden med tørklædet under bækkenet, tørklædet vippes ind over den gravide
Rebozo øvelse #1b
2. Sørg for at aflaste med puder imellem benene så afslapningen kan blive optimal
Rebozo øvelse #1c
3. Partneren sætter sig på modsatte side og trækker blidt i tørklædet

Om Rebozo øvelsen kort

  • Virker afstressende
  • Virker afspændende i hele kroppen
  • Virker smertelindrende, specielt i fødslens første fase.

Kunne du tænke dig mere grundig instruktion og se endnu flere øvelser både som video og i eBog? Så meld dig ind i Gravidklubben og tag jordemoder Berits store Rebozo kursus! Her får du samtidig en masse ekstra, fx fødselsforberedelse.

Videre til øvelse 2 “Fødder”

Fødsels Boot Camp