Hvilken sovestilling må man vælge som gravid?

Hvilken sovestilling er god for gravide?

Selvom du er blevet gravid, skal du stadig sove om natten, men hvilken sovestilling er den rigtige og er der nogen, som kan være farlige?

Når du er blevet gravid, sker der flere og flere forandringer i din krop, som ugerne går. De fleste mennesker har en foretrukken stilling at sove i, men du kan måske mærke på din gravide krop, at alting ikke er, som det plejer at være. Dét, der engang var den bedste og mest behagelige sovestilling, er det måske ikke længere.

Den dejlige, behagelige og uafbrudte nattesøvn er nu måske blevet afløst af utallige timer, hvor du vender og drejer dig i sengen, fordi du ikke kan komme til at ligge godt. Denne artikel vil gøre dig klogere på forskellige sovestillinger for gravide, herunder hvorfor nogle måske er bedre end andre.

At sove på mave eller ryg som sovestilling

De kvinder som er vant til at sove på maven, vil tidligt i graviditeten opdage, at den stilling ikke er så hensigtsmæssig grundet den voksende mave og de ømme bryster. Men hvis du er så heldig, at du stadig kan sove på maven langt ind i din graviditet, så skal du vide, at det ikke er farligt at ligge på den voksende mave. Din graviditet og dit barn ligger godt beskyttet i dit indre, så hvis du har det rart på maven, når du sover, må du gerne fortsætte med den sovestilling.

Hvis du ikke længere kan sove på maven, kan du forsøge at lægge dig  til at sove på ryggen i stedet. Dette kan fungere for nogen, men andre vil muligvis opleve ubehag i form af svimmelhed, vejrtrækningsbesvær og kvalme, som gør, at det heller ikke kan lade sig gøre at sove i denne stilling.

Ubehaget skyldes en særlig tilstand, som kaldes vena cava syndrom.

Vena cava syndrom ved at ligge på ryggen

Vena cava syndrom er typisk mest problematisk i den sidste halvdel af graviditeten, hvor livmoderen har vokset sig stor og tung. Det kan derfor anbefales at undgå at sove på ryggen i tredje trimester, hvis man føler ubehag ved dette.

Når man ligger fladt på ryggen som gravid, kan den tunge livmoder komme til at presse ned og afklemme ét af kroppens store blodkar (vena cava) i ryggen. Dette kan føre til oplevelsen af ubehag, men kroppen er dog så smart indrettet, at den giver signal i form af ubehaget, hvis du skulle være én af dem, der kommer til at afklemme vena cava ved at ligge på ryggen. På den måde ved du, at det måske er på tide at skifte til en anden stilling. Du kan læse mere om vena cava syndrom her.

Hvis du er én af dem, som ruller meget rundt om natten, skal du derfor heller ikke være bange for at komme til at vende dig om på ryggen. Din krop skal nok signalere og vække dig, hvis den har behov for, at du vender dig om på siden.

Det er dog vigtigt at understrege, at for nogle gravide vil livmoderen aldrig blive så tung, at den afklemmer vena cava, og de kan derfor i realiteten godt sove på ryggen hele graviditeten. Så hvis du sover dejligt på ryggen, gør du altså ikke noget forkert.

Fordelen i at sove på siden

For at undgå ovenstående ubehag kan det derfor være fordelagtigt at lægge sig til at sove på siden. Her er maven og brysterne ugenerede, og vena cava afklemmes med sikkerhed ikke.

Nogle gravide kan i denne stilling få bækkensmerter, hvorfor det i disse tilfælde kan anbefales at forsøge at lægge en pude mellem knæene som aflastning for bækkenet.

Hvis du lider meget af halsbrænd, kan du med fordel lægge dig på din højre side, da det vil hindre eller mindske mavesyren i at blive presset op i spiserøret og give dig halsbrænd.

God søvn og hvile er vigtigt for gravide uanset sovestilling

Som gravid er det slet ikke unormalt at være ekstra træt, og man har behov for ekstra meget god søvn og hvile. Dette gælder for både at holde et mentalt overskud, men også fordi din krop rent fysisk har behov for hvile for at kunne udvikle det lille, nye liv, der er i maven.

Når du lægger dig til at sove, er det derfor vigtigt, at du finder ud af, hvordan du ligger mest komfortabelt for at sikre en god nattesøvn. Gravide kroppe er forskellige, og du kan derfor forsøge dig frem med de forskellige sovestillinger, så du kan finde ud af, hvad der fungerer for dig.

Nogle gravide tyer til diverse puder som supplement, som måske skal stakkes op på en bestemt måde, som passer til lige dem. Måske var det noget du skulle prøve?

Hvis du er i besiddelse af en ammepude kan du også prøve at se, om det fungerer for dig – den er populær blandt mange gravide. .

Slutteligt kan du skabe de mest optimale rammer for din søvn ved at følge de gængse råd for en god nattesøvn:

  • Sov i et mørkt, stille og køligt rum
  • Undgå koffeinholdige drikke om aftenen
  • Undgå lys fra telefon, fjernsyn og computer op til sovetid
  • Gå i seng med stabilt blodsukker – ikke for sulten eller overmæt
  • Forsøg at fastholde en regelmæssig søvnrutine med 7-8 timers søvn hver nat

Artiklen indeholder sponsorerede links.