Kost du bør undgå som gravid
Her får du styr på, hvilken kost du bør undgå under din graviditet

Kost du bør undgå eller begrænse som gravid

Af Jordemoder Berit
Af Jordemoder Berit

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Der findes kost du bør undgå som gravid, selvom man som udgangspunkt bør fortsætte sit normale liv, på trods af graviditeten.

En graviditet er altid en god mulighed, for at kigge nærmere på hvorvidt en kostomlægning vil gavne dig og din familie. Men for at vide mere om hvordan din kost bør se ud, skal du vide, hvad du bør undgå eller begrænse.  Dette kan du blive klogere på i artiklen her.

Begrænset koffein indtag

I både kaffe, the, cola og energidrik findes koffein.  Koffein er et naturstof som kan have en række positive såvel som negative virkninger på kroppen.

Når du er gravid bør du begrænse indtage af koffein, idet det i større mængder er mistænkt for at øge risikoen for spontan abort, for tidlig fødsel samt lille fostervægt. Herudover har koffein en vanedannende effekt, som også vil påvirke dit barn.

Som gravid bør du max indtage 2 kopper kaffe dagligt, samt drikke din the lidt tynder end normalt. Sort te kan nemlig indeholde koffein og fluorid og urtete kan indeholde naturlige toksiner, som kan være skadelige for dit barn.
Du kan med fordel vælge at drikke koffeinfri the og kaffe.

Cola og energidrikke indeholder et kunstigt fremstillet koffein, som er lige så skadeligt, som det naturligt koffein. I forhold til cola er det en god ide, at du begrænser dit indtag, af hensyn til både koffeinindhold og sukker indholdet i cola.

Når det kommer til energidrikke er indholdet af koffein relativt højt, hvorfor du helt bør undgå at drikke energidrik som gravid.

Undgå lever

Lever indeholder store mængder af A-vitamin. Hvis man som gravid indtager store mængder af A-viamin, kan dette forårsage skader på det lille foster. Derfor befinder lever sig under den kost, du bør undgå som gravid. Ligeledes bør du undgå levertran samt leverpaté.

Når det kommer til leverpostej, er indholdet af A-vitamin ikke så højt. Meget leverpostej indeholder nemlig ikke særlig meget lever. Du kan derfor spise leverpostej i begrænsede mængder, når du er gravid.

Begræns indtaget af lakrids

Lakrids indeholder et stof, som kan medvirke til at du får væske i kroppen samt få dit blodtryk til at stige. Derfor bør gravide kvinder max. indtage 50 gram lakridser om dagen.

Råt kød & upasteuriseret oste

Dette bør du undgå som gravid, da det kan indeholde bakterien Listeria. Som gravid bliver du ikke nødvendigvis selv syg af bakterien, men bakterien vil blive overført til dit barn i maven. Hvis dette sker, kan det få fatale konsekvenser for dit barn.

Du skal derfor sørger for, at de oste du spiser, kommer fra pasteuriseret mælkeprodukter, samt at din bøf ikke er rå i midten. Herudover frarådes gravide kvinder at spise tatar og generelt at spise pålæg og røget fisk så frisk som muligt.

Fisk under graviditeten.

Når du er gravid, bør du undgå at spise store rovfisk. Dette skyldes, at de store rovfisk ligger sidst i fødekæden, hvilket giver dem et stort indhold af kviksølv. Dermed hører store rovfisk til, under den kost du bør undgå som gravid.

Hvis du har svært ved at spise den anbefalede mængde fisk, er det en god ide at tage et supplement med fiskeolie. Dette kan du roligt gøre som gravid. Faktisk viser nyere forskning, at det kan have visse fordele for dit ufødte barn, at du dagligt indtager et tilskud af fiskeolie. Dette kan du læse mere om her.

Når det kommer til Sushi, kan du som gravid roligt spise sushi i Danmark. Vores sundhedsmyndigheder sørger for, at vi kan være sikre på, at der er taget visse forbehold, som sikrer, at du ikke får nogen uønsket parasitter med, når du spiser sushi. Du bør dog stadig undgå sushi, som indeholder udskæring fra store rovfisk.

Tænk også over din motions vaner

Nu har du fået en liste, over hvad du skal tage højde for i forhold til dine kostvaner. Når det kommer til dine motionsvaner, er det også værd at overveje, om de vaner du havde før din graviditet, er nogen du kan fortsætte med?

Når det kommer til motion og graviditet, er der visse anbefalinger, både i forhold til hvor meget og hvilken motion du bør eller ikke bør få. Du kan læse alt om graviditet og motion her.

Få helt styr på do’s & dont’s i graviditeten

Det kan være svært at navigere i, hvad man må og ikke må under en graviditet. FOr at hjælpe dig igennem junglen af hvad du skal undgå, hvad du skal sørger for og hvad der er smart under din graviditet, har vi lavet et kursus, som hjælper dig så du kan passe bedst muligt på dig selv og din baby i maven.

Du får blandt andet styr på, hvilke kosttilskud du skal tage, hvornår du skal til de forskellige undersøgelser, samt hvad du skal undgå, og hvad du skal være opmærksom på under din graviditet.

Du kan læse mere om kurset her.