Jordemoderens 10 tip til gravide i Corona-tiden

Jordemoderens 10 tips

Det er en mærkelig tid, vi befinder os i lige nu, derfor vil jeg, som hele Danmarks jordemoder, gerne give dig et par råd til hvordan du kan udnytte din tid bedst muligt.

Hvis du er gravid eller ammende, betyder det, at du er i en særlig risikogruppe. Som trøst skal du dog huske på, at det er ud fra et forsigtighedsprincip, hvis du er i tvivl om din risiko under Corona-krisen, kan du læse mere om det her.

I denne artikel får du 10 gode råd til, hvordan du kan få tiden til at gå, når nu du som risikoperson, bør blive hjemme mest muligt.

1. tip

En rangle med kærlighed fra mor

Kan du hækle?

Hvis ikke så er hækling, noget de fleste af os kan lære. Så selvom du aldrig har lært at hækle, bør du ikke forkaste råd nummer 1.

Hvis du har mod på det, så start med noget småt. Hvis du aldrig har prøvet det før, kan du bruge Youtube til at lære dig, hvordan du slår masker op. Når du har fået styr på det basale i hækling, kan du overveje at lave en lille babyrangle eller en hue til dit barn.

Ved at kaste dig ud i et hækle projekt, vil tiden ikke føles så lang, og som bonus får du aktiveret din hjerne. Men ud over det, vil du formentlig også være meget stolt, når du på et tidspunkt kan give dit barn en hue på, du selv har lavet, eller en rangle med kærlighed fra mor.

2. tip

Gang i kroppen

Når man opholder sig meget hjemme, kan man nemt være forfalden til sofa og Netflix. Men for den gravide krop kan for meget inaktivitet have en negativ indflydelse.

Derfor bør du gøre dig selv den tjeneste, at du dagligt bruger 15-20 minutter, på at holde din krop i gang og i form. Den bedste måde du som gravid kan gøre dette, er ved hjælp af yoga-øvelser.
Vidste du, at du med yoga kan reducere dine graviditetsgener, samt få nogle gode fysiske og mentale fordele til din fødsel?

Der findes masser af muligheder for at finde forskellige yoga-øvelser for gravide online, som du kan lave hjemme på stuegulvet.

Hvis du gerne vil have et helt program specielt til gravide, finder du her et 15 minutters program, som du dagligt kan lave hjemme foran dit tv eller computer.
Programmet her er sammensat, ud fra det trimester du befinder dig i nu. På den måde får du øvelser, som passer til hvad din krop på nuværende tidspunkt er i stand til.

God træning.

3. tip

En tur i vaskekælderen

Hvis du allerede har investeret i en masse babytøj, så er denne periode måske et godt tidspunkt, for at få alt tøjet vasket.

I nyindkøbt tøj findes en masse kemikalier, som helst skal vaskes ud af tøjet, før din lille baby har tøjet på for første gang.
Et andet godt råd når det kommer til vask af babys tøj, er at det kan være en god ide, at du bruge uparfumeret vaskepulver, når du vasker tøjet til din lille baby.

4. tip

Træn din vejrtrækning

En ting man aldrig kan komme uden om til en fødsel, er at der bliver lagt en del energi og fokus på din vejrtrækning under dit ve-arbejde.

Derfor kan det gøre en stor forskel for dig, hvis du bliver i stand til at fokusere på din vejrtrækning, uden at du bruger for meget unødig energi.
Den bedste måde at gøre dette på, er ved at øve vejrtrækning inden fødslen. Så brug et par minutter dagligt på at træne fokus på vejrtrækning.

Om det er en bestemt vejrtrækningsform eller blot dybe vejrtrækninger du øver, gør ikke den store forskel. Det vigtige er, at du øver på den samme vejrtrækning, og bliver god til denne vejrtrækning.

Hvis du gerne vil have inspiration til vejrtrækningsøvelser, kan du finde dette her.

5. tip

Ret eller vrang

Hvis du kan strikke, så giv dig selv et stort strikkeprojekt. Det kan være et dejligt barnevognstæppe eller en strikket cardigan til de kølige efterårsmåneder.

Det betyder ikke så meget hvad du strikker, men hvis du strikker noget til din baby, er jeg sikker på, du vil komme i en god bobbel af glæde.
En glæde som helt sikker kun bliver større, når du kan se dit strikkeprojekt i sammenspil med din baby.

6. tip

Ryst dit bækken

Rebozo øvelser
Få en masse Rebozo øvelser gratis.

Døjer du, som mange andre gravide, med ømhed og smerter i lænd og bækken, så vil du helt sikker elske tip nummer 6. Her skal både du og din partner aktiveres, I skal nemlig i gang med at lære Rebozo.

Rebozo er en Mexicansk teknik, hvor man via et tørklæde ryster afspænding, smertelindring og velvære ind i bækken og krop.  Som bonus kan Rebozo også bruges til at kick-starte fødslen, når den tid kommer.

Selvom det er en fordel, at du oftest vil være den som modtager Rebozo, vil det også gavne jer, at du for lov til at prøve at give din partner en omgang Rebozo.

I har mulighed for at få fingrene i denne e-Bog helt gratis her, ved blot at blive LITE-medlem af Gravidklubben. Bogen vil guide jer til hvordan I kommer i gang med Rebozo øvelser hjemme hos jer selv.

7. tip

Er du klar til fødslen?

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er klar til at kunne klare dig godt igennem din fødsel, så vil jeg anbefale, at du bruger tiden hjemme til at “gå til fødselsforberedelse”- og nej du skal ikke ud af døren for at blive fødselsforberedt.

At blive fødselsforberedt online er ikke noget nyt koncept, omend det lige nu går virkelig godt i tråd med hele samfundet.
Men du kan sagtens finde fødselsforberedelse online, med et højt fagligt niveau, masser af nærvær og deltagelse, selvom alle sidder i hver sin ende af danmark.

Lige nu har du mulighed for at komme med til fødselsforberedelse hos en af Danmarks førende eksperter, når det kommer til fødselsforberedelse online.  Læse mere her hvis også du vil have de bedste forudsætninger for at klare ve-smerten til din fødsel.

8. tip

Mad til barselsboblen

Når jeres lille barn er kommet til verden, vil I få rigeligt at se til. Det kan derfor være en stor fordel for jer, hvis I kan komme nemt over aftensmaden.

Derfor er tip nummer 8, at du/I forbereder en masse aftensmad, som kan kommer i fryseren i portioner. Jeg lover jer, at I vil blive rigtig glade for alt den mad i har i fryseren, så I kan bruge jeres tid bedst muligt, når i havner i barselsboblen.

9. tip

Kom helt ned i gear

Under din fødsel vil det være en stor gave for dig, at du er god til at afspænde. Derfor er det en rigtig god ide, at du øver dig i at være total afspændt i hele din krop.

Hvis du har brug for guidens i hvordan du afspænder din krop, finder du her et online kursus, som blandt andet vil hjælpe dig på til hvordan du får en afspændt krop under din fødsel.
Som bonus vil du også få styr på, hvordan du kan træne dig selv mentalt, når du gør dette, kan du på bedst mulige måde sikre dig selv, at du bliver i stand at klare ve-smerterne hele fødslen igennem.

10. tip

Stram op i bunden

At være gravid og gå igennem en fødsel er hård belastning for bækkenbunden. Derfor kan det være en stor fordel for dig, at du laver god træning, hvor bækkenbunden er i fokus.

En slap bækkenbund kan blandt andet resultere i, at du ikke kan holde dig, når du skal tisse.

Herudover vil en veltrænet bækkenbund, kunne hjælpe dig godt igennem fødslen, og det vil hjælpe til en hurtigere healing af bækkenbunden efter fødslen.

Så du kan også vælge at bruge tiden hjemme på at lave online øvelser, hvor din bækkenbund er i fokus. Hvis du har brug for inspiration, finder du her et online træningsprogram, hvor bækkenbunden er i fokus.

God fornøjelse med de 10 tips, og held og lykke både med fødslen og med at få tiden til at gå.