Vi tilbyder fødselsforberedelse 300+ gratis artikler chat med jordemoder 25+ online videokurser videokonsultationer
Gravid.dk logo
Vi tilbyder fødselsforberedelse 300+ gratis artikler chat med jordemoder Berit 25+ online videokurser online videokonsultation

4 tips til at undgå delte mavemuskler

Delte mavemuskler

Er delte mavemuskler noget du frygter i forbindelse med din graviditet? Eller har du født og frygter at du skal få problemer på grund af delte mavemuskler? Så skal du læse med i artiklen her, hvor du blandt andet får 4 fif, til hvordan du kan forebygge delte mavemuskler allerede i din graviditet.

Indholdsfortegnelse

Hvad er delte mavemuskler?

Delte mavemuskler betyder, at dine mavemuskler ikke har samlet sig igen efter graviditeten, eller at dine mavemuskler af anden årsag har delt sig fra hinanden, det kan for eksempel være på grund af overvægt. Man kalder også delte mavemuskler for Rectus diastase.

På billedet her kan du se, hvordan delte mavemuskler ser ud.

Delte mavemuskler
Delte mavemuskler

På maven til venstre, sidder mavemusklerne tæt ved hinanden, kun delt af en tynd hvid streg, som er senen linea alba. Det er den sene, som holder dine mavemuskler sammen. På maven til højre, kan du se linea alba er bredere, altså mavemusklerne er delte og mellemrummet mellem musklerne er for stort.

Når man måler mellemrummet, måler man det med fingrenes brede. Der er først tale om delte mavemuskler, når mellemrummet mellem dine lige mavemuskler er mere end 2 fingre bredt.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har delte mavemuskler, finder du i bunden af artiklen her en video, som kan guide dig i, hvordan du selv finder ud af om du har delte mavemuskler.

Hvem får delte mavemuskler?

Overvægt, graviditet og forkert kropsholdning er tilstande, som kan belaste mavens muskler og sener, som derfor kan føre til problemer med delte mavemuskler.

Det skal dog nævnes, at alle gravide kvinder vil få deling af mavemuskler i sidste del af graviditeten. Det er en naturlig og normal del af en graviditet, at mavemusklerne trækker sig fra hinanden, for at give plads til at barnet kan vokse sig stor i livmoderen.

For gravide kvinder gælder det, at mavemusklerne 8 uger efter fødslen, bør have fundet vej tilbage på rette plads, og der dermed ikke længere bør være delte mavemuskler. Sagt på en anden måde, skal dine mavemuskler 8 uger efter fødslen, være samlet igen. Hvis dette ikke er tilfældet, er der tale om delte mavemuskler, som bør hjælpes til at samle sig igen.

Når mavemusklerne deler dig, kan der ske en belastning af bindevævet i senen Linea alba, som er den sene der sidder imellem de lige mavemuskler. Derfor kan du selv forebygge, at dine mavemuskler får svært ved at trække sig sammen igen efter fødslen. I næste afsnit får du 3 fif, du allerede kan begynde at praktisere i din graviditet. 

Hvordan kan delte mavemuskler forebygges allerede i graviditeten?

Som gravid kan du forebygge at du vil få problemer med delte mavemuskler efter din fødsel. Derfor får du her 3 fif til hvordan du forebygger at dine mavemuskler ikke finder sammen igen efter endt graviditet.

  • Sexy slide op og ned
    Når du skal fra stående eller siddende stilling, ned at ligge, skal du gøre det i en såkaldt sexy slide. Det vil sige at du i stedet for at lægge dig lige ned, hvor du aktiverer mavemusklerne, skal sætte sig på kanten af seng eller sofa. Herefter skal du lægge overkroppen ned på siden, og lade dine ben følge, alt imens du stadig ligger på siden. Når både ben og overkrop er i liggende stilling, ruller du om på ryggen. Når du så skal op igen, gentager du hele proceduren, men blot baglæns, altså ruller om på siden, sætter benene ned på gulvet og skubber overkroppen i siddende stilling, fra sideliggende stilling.
  • Mavebøjninger er no go
    Som gravid skal du undgå træning hvor du træner de lige mavemuskler. Det er for eksempel liggende på ryggen med løft af hoved eller ben. Planken er også en øvelse som belaster dine lige mavemuskler, så den skal du også undgå under graviditet.
  • Pas på med hård mave, pres på udånding
    Hvis du lider af hård mave under din graviditet og må presse meget for at få afføringen ud, er det en god ide, at du ånder ud imens du presser, fremfor at holde vejret. Årsagen til dette er at trykket på senen mellem mavemusklerne stiger, når du holder vejret, hvorimod trykket bliver mindre på en udånding da mavemusklerne er med til at give støtte når du ånder ud.
  • Undgå foroverbøjninger
    Når du bøjer dig forover og lader maven hænge tungt ned, kommer der ligeledes et tryk fra bugen på senen Linea alba, som kan være med til at beskadige bindevævet. Derfor er det en god ide, at gå ned i knæ, i stedet for at bøje sig forover, når du for eksempel skal samle noget op fra gulvet.

Hvis du har delte mavemuskler, kan du ligeledes have glæde af at følge 4 ovenstående råd, for at sikre dig, at du ikke forværrer belastningen af dit bindevæv.

Hvis du ammer er det en god ide at bruge Laid back ammestilling eller sideliggende amning.

Hvad er symptomerne på delte mavemuskler?

Rigtig mange mennesker går rundt med delte mavemuskler uden at vide dette. Men der er nogle symptomer, som kan give dig et hint om, at du måske har en udfordring med dine mavemuskler, de symptomer finder du her:

  • Stor mave
  • Ondt i lænden eller oppe ved BH-kanten
  • Stress inkontinens
  • Navlebrok
  • Toblerone mave

Hvad kan jeg gøre hvis mine mavemuskler er delte?

Hvis du mere end 8 uger efter endt graviditet, opdager at du har delte mavemuskler, er det altid en god ide, at konsultere en fagperson, som har forstand på delte mavemuskler. Det er nemlig ikke alle læger, jordemødre eller træningsspecialister, som ved hvordan man bedst muligt løser problemet med delte mavemuskler.

Når man skal behandle delte mavemuskler gør man det via træning og bevidsthed og fokus på brugen af mavens muskler samt din kropsholdning.

Nogle specialister bruger en såkaldt splint i træningen, som er en slags bælte, man har omkring maven 24/7, som støtter og giver fokus. Herudover er træningen meget fokuseret på åndedræt og bevidsthed, så musklerne genopbygges og dette bevares. Hvis man har meget udtalt deling af mavemusklerne, kan en operation komme på tale, men det er altid en god ide at forsøge med træning først.

Generelt er det vigtigt at vide, at forskningen på området kan være svær at finde rundt i. Derfor kan det være svært at finde en sikker evidensbaseret vej at gå, når det kommer til delte mavemuskler.
Derfor er mit råd, at du konsultere din læge og evt. en ekspert i delte mavemuskler, hvis du er i tvivl om hvorvidt du har delte mavemuskler, samt hvad du gør ved dette. Vil du gerne læse om flere nyttige tips i forhold til graviditet så tryk her.

Del artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Jordemoder Berit
Jordemoder Berit
Hele Danmarks jordemoder, Berit Wolff Roed (1977) har arbejdet som jordemoder på sygehuse i Holbæk, Roskilde og Hvidovre, siden hun blev uddannet fra professionshøjskolen i 2010. I 2017 gik hun fuld tid ind på at gøre Gravid.dk til Danmarks bedste informationsside for gravide, og året efter startede hun medlemsklubben som er online forberedelse af gravide og nybagte forældre.
Andre læste også:
Tigerspring
Baby
De 10 Tigerspring

Tigerspring er en måde at dele babys udvikling op i nogle trin. Forskning på området har vist, at børns udvikling

Babysvøb
Baby
3 ting du skal vide om babysvøb

Babysvøb betyder, at du svøber din baby stramt ind i et klæde. Det er en teknik, som har været brugt