Når du har lægkramper i din graviditet

Lægkrampe graviditet

Krampe i benene

Lægkramper i graviditeten er noget, som mange gravide oplever. Af ukendte årsager er det typisk i netop læggen, at krampen opstår. En lægkrampe vil sige, at musklerne i læggen laver en smertefuld sammentrækning.

Den præcise årsag til lægkramper kendes ikke. Dog kan krampen opstå på grund af livmoderens tryk på bækkenområdet, hvilket gør, at blodet får sværere ved at strømme til og fra benene. Det typiske er, at krampen opstår, mens du ligger og sover om natten. Det er ikke unormalt, at krampen varer mellem 1 og 10 minutter.

Findes der en behandling mod lægkramper?

Enkelte undersøgelser tyder på, at daglig udspænding og moderat aktivitet af lægmusklerne kan være gavnlig. Men både for lidt og for meget motion har vist sig at kunne have en negativ effekt på lægkramper. Du kan overveje at starte til fødselsforberedelse med fysisk træning. Her burde øvelserne være tilpasset gravide, og dermed tage højde for tilpasset træning. Fx. i form af yoga for gravide.
Behandling med magnesiumtilskud er ligeledes blevet undersøgt nærmere, men uden tydelige tegn på at have effekt på lægkramper hos gravide. Dermed findes der ingen decideret behandling af lægkramper. Der findes dog nogle gode råd, som menes at kunne mindske kramperne.

Online fødselsforberedelse

Gode råd mod lægkramper

En af de ting som kan afhjælpe natlige lægkramper, er, at du hæver benenden af din seng. Dette kan du gøre ved at lægge store bøger under fodenden, eller en stor pude under madrassen.
Herudover kan du sørge for at massere fødder og lægge inden sengetid.
Du kan også have gavn af at bruge støttestrømper i dagtimerne. Dette vil optimere din venepumpe, og vil også have positiv effekt på eventuel væske i benene.

En sidste ting du kan gøre, hvis du lider meget af krampe i benene, er venepumpeøvelser. Dem laver du på følgende måde:
Du ligger på ryggen med benene 90° op i luften. I denne stilling bevæger du først dine tæer på den ene fod og dernæst ankelen, stille og roligt, frem og tilbage, så langt du kan. Derefter gentager du øvelsen med det andet ben. Når du har været igennem begge ben, sætter du fødderne i gulvet, og løfter din numse op fra gulvet. Ryst stille og roligt numsen, så højre og venstre side af bækkenet på skift hæves mod loftet.

Mens du har krampe, hjælper det som regel bedst at gå lidt rundt. Sørg for at strække godt i den berørte muskel. Hvis smerten i benenet fortsætter mere end 10 minutter, bør du kontakte læge eller jordemoder, da smerte i det ene ben også kan skyldes dyb venetrombose.

Online Jordemoder