Anbefalede vitaminer og kosttilskud efter fødslen

af | 07.09.2018

Nye behov efter fødslen og mens du ammer

Under din graviditet anbefales du at tage ekstra doser af udvalgte vitaminer og mineraler, så du og baby kan få alt det, I har brug for.

Kroppen er smart indrettet og tager af dine vitamin- og mineraldepoter, når du er gravid og ammende, for at give baby alt det, den har brug for. Derfor er det dig, der får kalk- og jernmangel og ikke baby. Det er jo fantastisk, at kroppen er sådan indrettet, men efter fødslen er det derfor vigtigt, stadig at have fokus på at få tanket op og genopbygget depoterne med vitaminer og mineraler. Hvis du ammer dit barn, er det særligt vigtigt, at du får ekstra vitaminer og mineraler, så du ikke kommer i mangel af noget.

Jern

Mange danske kvinder har lave jerndepoter. Gennem graviditeten har kroppen haft brug for ekstra jern, derfor er det tid til at opbygge depoterne igen, når du har fødtl. Selvom du ammer, og der måske går mange måneder før du har en normalt menstruationscyklus igen, er det en god idé at tage ekstra jern de første måneder efter fødslen. Hvis du har haft et større blodtab efter fødslen, er det selvfølgelig ekstra vigtigt med et jerntilskud. Symptomer på jernmangel er træthed, men det er også en helt almindelig følelse, når man lige har født og generelt når man har små børn. Hvis du er i tvivl om du mangler jern, kan du altid tage forbi din læge og få målt dit jernniveau.

Calcium

Der er meget fokus på calcium. Anbefalingerne er helt de samme som under graviditeten. Hvis mælkeprodukter ikke er en del af din daglige kost, er det en god idé at supplere med et kalktilskud. Calcium findes dog ikke kun i mælk, men også i kornprodukter, mandler og grønne grøntsager. Du kan teste om din almindelige kost indeholder nok calcium på zentabox.dk.  

Særligt for ammende

Behovet for stort set alle vitaminer og mineraler stiger, når du ammer. Det skyldes, at du har et øget kalorieforbrug og derfor øget kaloriebehov. Faktisk skal kroppen bruge omkring 500 kalorier ekstra om dagen, når du ammer. Det svarer til 100 g chokolade. Men de ekstra kalorier du skal indtage, skal gerne indeholde vitaminer og mineraler. Derfor er ekstra chokolade desværre ikke en holdbar løsning. Du skal have fokus på frugt, grøntsager, fuldkorn, nødder, fisk og magert kød.

Fiskeolie

Mens du ammer, kan du overveje at tage et ekstra tilskud fiskeolie. De almindelige anbefalinger om at spise 350 gram fisk om ugen, hvoraf de 200 gram helst skal være fed fisk, gælder stadig. Men mens du ammer, skal du undgå rovfisk og begrænse dit indtag af tun på dåse og laks.
Derfor vælger flere at tage deres omega 3 som kosttilskud, så får både du og baby de gode omega 3 fedtsyrer helt uden for høje mængder af tungmetaller. DHA, som er en type fiskeolie, bidrager til barnets almindelige hjerneudvikling, også mens du ammer. Derudover bidrager DHA til den normale udvikling af synet. Så det kan godt betale sig at sørge for, at dette indgår i kosten.

Af Karen Lindegaard Lauterlein
Cand. Scient. Klinisk Ernæring

Følg dit graviditetsforløb uge for uge.

Emailen findes i forvejen Klik her for at logge ind

Udregn min termin

Indtast din sidste menstruations første dag


Vælg den region du skal føde i

Pin It on Pinterest