Husk dig selv under graviditeten

Himmel

Der sker mange ændringer i kvindekroppen under en graviditet. Der bliver tit refereret til de anatomiske og fysiologiske forandringer, men den mentale tilstand er også under en gevaldig omvæltning. Derfor bør alle gravide huske at pleje både krop og sind i de 9 måneder.

Hvor mænd mest bliver påvirket lige op til fødslen, under og lige efter, har kvinden en meget længere psykologisk fødsel, der går fra opdagelsen af graviditeten og for mange til det øjeblik, hvor amningen hører op.

I denne periode, hvor det er allervigtigst at kigge indad i sit indre univers og mærke efter, har mange kvinder en tendens til helt at glemme sig selv og i stedet udelukkende at fokusere på det ufødte barn. Denne her artikel vil stille skarpt på dette problem og komme nogle forslag til, hvad du kan gøre.

Du bliver hvad du spiser

Det er en kliché, men så igen der er en grund til, noget er en kliché. Rigtig mange kvinder oplever under fødslen en nærmest uimodståelig trang til at spise fedt og sukker. Det skal du selvfølgelig også efterleve til tider. Du spiser for to, og dit barn skal have den nødvendige næring.

På den anden side er der også mange fordele ved i hvert fald delvist at kunne kontrollere sine cravings. Det skal selvfølgelig ikke tage overhånd, men allerede tilbage i det gamle Grækenland, fandt man ud af, at det giver en stoisk ro at begrænse sig og ikke efterleve alle sine lyster. Når man ikke kan kontrollere sine humørsvingninger, giver det et fast ståsted at kunne kontrollere, hvad man indtager.

En mulighed er at tage inspiration fra den såkaldte candida kur. Candidakuren går i korte træk ud på, at du undgår fødevarer, som candidasvampen lever af. Det vil ikke kun være skadeligt for dig, hvis svampen fik for meget næring, men også dit barn kan tage skade.

Forkæl dig selv

Det lyder som en selvfølge, men mange har det med at glemme at forkæle sig selv under fødslen, hvor det er ellers der, du har mest brug for det. Du føler dig ikke altid lige tilpas i din krop, og er måske ikke dit sædvanlige selvsikre jeg.

Derfor kan det være en god idé at købe noget, der højner din selvtillid. Tag derfor veninderne under armen på en rigtig shoppetur. Hertil vil det være en god idé at anskaffe en shopper taske. Med sådan en taske kan du både se godt ud og have plads til en masse ting, mens du shopper.

Det er ikke kun fysiske ting, du bør shoppe. Der sker som sagt en fysiologisk forandring i din krop under din graviditet, hvor du ofte vil opleve led- og muskelsmerter. Det kan derfor være en rigtig god idé at finde tid til en god omgang massage. Det vil hjælpe dig rent fysisk, der som resultat vil løfte din mentale tilstand.

De praktiske gøremål

Det lyder trivielt, men det er også en god idé at få ordnet de klassiske praktiske gøremål, man ellers altid udsætter. Dette gælder specielt, hvis det er noget, der generer dig rent fysisk. Det kan for eksempel være du har udsat et tandlægebesøg.

Det sidste du har brug for er flere gener end, hvad fødslen forårsager. Alle der har oplevet det ved, hvor mange smerter der er forbundet med tandpine.

Det er selvfølgelig ikke alle, der er lige glade for at gå til tandlægen. Rigtig mange lider ligefrem af tandlægeskræk. Det er derfor en god idé at lave lidt research af tandlægerne, inden du går til én. Hvis du aktivt vælger en bestemt, du føler dig tryg ved, vil du føle dig mere i kontrol, hvilket i mange tilfælde vil mindske tandlægeskrækken. Undersøgelsen kan eksempelvis foregå ved at skrive ’tandlæge på Frederiksberg’ i Google, for derefter at læse om de forskellige muligheder, der dukker op.