Motion under min graviditet gav mig selvtillid og styrke

Heidi Larsen med en af hendes nye gravide træningstrøjer.

Skrevet af Heidi Larsen, Ejer og udvikler hos Preggoes Rock

Om mig

Jeg har mødt min kæreste i vores lokale Box, hvor vi begge dyrkede CrossFit. Faktisk, mødte jeg ham lige før han skulle flytte til Holland for at arbejde. Forelskelsen var stor – og en måned senere boede vi sammen i Breda i Holland. Vi fandt hurtigt en ny lokal Box, hvor vi kunne dyrke vores passion for sporten, og en stor del af vores fritid er blevet brugt med at træne sammen. Træningen er nemlig blevet en stor del af det at være sammen, og har en stor plads i vores forhold.

Da der pludselig var 2 streger på graviditetstesten, var det slet ikke en mulighed for mig at holde op med at træne – eller ikke at holde mig i gang. Vi undersøgte sagen grundigt på nettet, og rådførte os med vores læge og jordemoder. Jeg tror, at det der var vigtigst for mig var, at vide at min krop nok selv skulle fortælle mig hvis der var noget den ikke kunne. Og at jeg i værste fald ’kun’ ville skade mig selv – og ikke vores baby.

Du kan stole på din krop

Og utroligt nok, viste det sig hurtigt at jeg sagtens kan stole på min krop. Den fortæller mig med det samme hvis et løft er for tungt, eller jeg skal tage en pause. Jeg tror jeg var i 5. Måned da jeg mærkede en stikken midt i et såkaldt toes-to-bar, og så var det jo bare slut med den øvelse. Med en god portion kreativitet kan de fleste ting og øvelser sagtens skaleres, så en voksende mave kan tilgodeses. For eksempel, kan vægtstangen sættes i nederste trin på stativet – så er der pludselig plads nok for maven til at kunne lave armbøjninger.

Du får det bedre med motion

Jeg har det – heldigvis – rigtig godt i min graviditet. En stor del af årsagen til det, er jeg overbevist om, skyldes min træning. Jeg løfter stadig forholdsvist tungt – men det ved jeg, at jeg kan, men jeg løfter ikke noget tungt fra gulvet. Jeg tror på, at hvis du var stærk inden din graviditet, så forsvinder musklerne jo ikke af, at man bliver gravid. Derfor tror jeg sagtens man kan holde sin krop og form ved lige, gennem hele graviditeten (den ukomplicerede).

De fleste af dem jeg har mødt som mener man ikke kan løfte mere end 7(!)kg når man er gravid, er typisk dem der ikke selv træner. Og så kan jeg godt se, at det nok ikke er under en graviditet, at man skal finde sit livs form. Men jeg tror på at den sagtens kan holdes ved lige under en graviditet – hvis man lytter til sin krop.

Derfor startede vi Preggoes

Fra ca. 5 måned begyndte maven at fylde så meget, at trøjerne ikke kunne nå ned og dække. Det var irriterende af flere årsager, dels fordi jeg ikke havde lyst til at vise min mave, og dels fordi jeg alt for hurtigt blev kold på maven – hvilket ikke føltes godt. Vi jokede med at jeg kunne træne i Kristians (min mand) t-shirts, men jeg havde nu alligevel mest lyst til at træne i mit eget tøj.

De, i alt 5 modeller af vente-sportstoppe vi kunne finde var dels kedelige, ensfarvede, og meget dyre. Især når jeg nok kun ville bruge dem i en 3-4 måneder. En ide blev handling – og vi kombinerede hver vores kompetencer indenfor teknik og produktion, og fik efter 1 måned de første prøver hjem i lækkert, blødt økotex materiale.

Endelig en træningsbluse der var lang nok til at træne i, selvom armene skulle over hovedet. Skønt! Designs og slogans har vi selv fundet på, og har referencer til vores fælles passion; Crossfit. Forkortelsen PR står for eksempel for Personlig Rekord – noget jeg også har sat igennem min graviditet.

Jeg træner stadig

Jeg er i skrivende stund i 39. uge, og skal da også ned og træne i dag. I vores gamle Box i Holbæk, hvor vi nu er flyttet tilbage til. Jeg har trappet vægtende lidt ned i 3. trimester, men holder stadig meget af at komme ned og få pulsen op. Dog kan jeg ikke længere passe mine crossfit sko – men så kan jeg træne i løbesko!

Jeg sætter fokus på det jeg kan

I stedet for at fokusere på de løft jeg ikke kan, er jeg taknemmelig for at min krop stadig tillader så meget andet. Jeg har absolut ingen gener haft i min graviditet – ingen kvalme, opkast eller uro i kroppen, og jeg er overbevist om at det skyldes sund kost og motion, og jeg er sikker på at fødslen også bliver lettere.

Heldigvis har jeg stadig kontakt med mine mavemuskler og føler mig klar til fødslen, og så glæder jeg mig meget til at kunne tage vores søn med ned og træne sammen med Kristian. Jeg håber at det at holde fast i motionen, gør det lettere at komme tilbage i topform igen. Og så håber jeg at jeg har været et godt forbillede for vores søn, der har kunnet mærke mine endorfiner i sporten. Alt imens jeg har kunnet træne i trøjer der har passet, så jeg har kunnet nyde at træne uden at spekulere over at vise maveskind imens.

Hvad siger Jordemoderen om motion?

Sundhedsstyrelsen anbefaler alle som, har en ukompliceret graviditet, at dyrke mindst 30 minutters motion dagligt. Den motionsform din krop har været vant til inden graviditeten, vil de fleste gravide kroppe også være i stand til at udføre hele graviditeten igennem.
Dog frarådes alt form for kontaktsport, dette på grund af risikoen for sammenstød med slag på maven til følge. Samtidig frarådes sportsgrene som ridning og skiløb på grund af risiko for faldulykker.

Forskningen viser sine klare fordele ved motion under graviditeten. I hvert fald når det kommer til fødslen. Det er nemlig sådan, at fysiks aktive gravide i gennemsnit føder 5 dage før de ikke fysisk aktive gravide.

Fysisk aktive gravide har også, ifølge forskningen, nemmere ved at føde og har kortere fødsler. Så jordemoderens klare råd er, at du som gravid får minimum 30 minutter motion dagligt, hvor du får pulsen op.

Om man som Heidi skal i en Box for at træne, eller du ”blot” vil gå en tur i højt tempo, svømme eller tage cyklen på arbejde, er helt op til dig selv, når blot du sørger for, at få de obligatoriske 30 minutters motion dagligt.

Men det er selvfølgelig vigtigt, at huske på at du som gravid sportsudøver, lytter til din krop og reagere på de signaler den sender.

LÆS MERE OG KØB TØJET HER

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments