Anmeldelse af EpiNo et redskab til bækkenbundstræning

af | 25.02.2019 | Anmeldelser, Blog

EpiNo Delphine Plus er et redskab, som kan bruges til træning af bækkenbunden. Ud over at hjælpe dig med at træne din bækkenbund, kan en EpiNo også gøre dig mere bevidst om din bækkenbund samt træne fornemmelsen af, hvordan det føles, når din baby bliver født.

EpiNo kommer fra det tyske firma Tecsana og er kendt i hele verden. I Danmark forhandles EpiNo hos firmaet Better Birth. I Danmark er den knap så kendt og brugt, som den er i andre lande rundt omkring i verden. I Frankrig er den, ifølge den danske forhandler, for eksempel godkendt af myndighederne, som hjælpemiddel til træning efter fødslen og tilbydes derfor til alle kvinder, som har født.

Hvad er EpiNo og hvad gør den?

EpiNo består af en aflang ballon på størrelse med en tampon. Ballondelen, som skal indføres ca. 7 cm. i vagina, er lavet af medicinsk silikone og føles derfor blød og behagelig. Inde i ballonen sidder en føler, som via en slange er koblet på en pumpe med et måleapparat, som sidder på et håndtag (se billede af EpiNo). Dermed kan du via håndtaget pumpe luft i ballon delen samt aflæse, hvor effektiv en knibefunktion du har.

Du kan altså ved hjælp af indførelsen af ballondelen måle hvor effektivt et knib din bækkenbundsmuskel kan præstere omkring ballonen. Det smarte ved at måle knibet er, at du kan få en idé om, hvor kraftigt dit knib er og hvor godt du er i stand til at holde knibet.

 

En EpiNo kan du bruge gennem hele livet. Du bør dog være opmærksom på, at firmaet anbefaler, at du ikke bruger den til mere end 2 graviditeter og at der er en holdbarhedsdato på produktet. Til gengæld får du 2 års garanti, når du køber en EpiNo.

Træn udvidelsen af dit mellemkød

Når du pumper på håndtaget, pustes luft i ballonen. Ved hjælp af den mængde luft du puster ind i ballonen, kan du træne fornemmelsen af, hvordan det føles, når du skal presse dit barn til verden. Herudover kan du efter sigende smidigøre vævet og musklerne i og omkring din bækkenbund. Denne del af træningen med EpiNo kaldes fødselstræning og bør kun udføres i slut graviditet.

Det anbefales at du starter din fødselstræning, når du er i uge 37. For at opnå optimale resultater, bør du udføre træningen dagligt. Træningen går ud på, at du puster ballondelen op til det begynder at spænde i dit mellemkød. Det er vigtigt, at du ikke føler smerte under din træning. Når du træner skal den oppustende ballon sidde i vagina i 10 minutter hver gang. Når ballonen skal fjernes, skal du forsøge at presse den ud af vagina, hvorved du får mulighed for at øve fornemmelsen af fødslens pressefase.

Hvis du ønsker mere træning anbefales det, at du maksimum træner med ballonen siddende i vagina 15-20 min 2 gange dagligt. En alternativ måde at udføre denne træning på er 3-4 gange af 2-3 min varighed i løbet af en bækkenbundstræning. Formålet er at gøre mellemkødet elastisk og give dig en fornemmelse af, hvordan det føles, når barnet presse ud.

Selve træningsdelen kan bruges både under og efter graviditeten. Hvor udvidelsesdelen, den del hvor du træner følelsen af fødslen af hovedet, blot bør bruges af gravide.

Træning efter fødslen

Du kan også bruge din EpiNo til at genoptræne din bækkenbund efter din graviditet og fødsel. Her er funktionen, som viser hvor hårdt du kniber, meget anvendelig, idet du kan se, om din træning gør din bækkenbund stærkere. I vejledningen som medfølger, kan du se, hvor kraftigt et knib du bør have og om det lykkes dig at lave et knib, som er er godt eller om det bør forbedres.
Ifølge vejledningen bør du tidligst starte træning med EpiNo tre uger efter din fødsel. Jeg vil dog anbefale dig at vente, til din blødning er ophørt på grund af infektionsrisiko.

For at opnå gode resultater med din efterfødselstræning bør du træne 10-20 minutter hver dag, herefter burde du se resultater efter 3 uger.

Hygiejne er vigtigt

Uanset i hvilken forbindelse du træner med din EpiNo, bør du være meget omhyggelig med hygiejnen. Det er derfor vigtigt, at du nøje følger den vedlagte vejledning i forhold til, hvordan du holder en god hygiejne omkring din EpiNo og desinficerer ballonen hver gang efter brug.

Selvom du er omhyggelig med at rengøre din EpiNo, frarådes det, at du gør brug af denne, hvis du har vandafgang eller infektion i skeden. Ligeledes frarådes det, at din EpiNo bruges af andre end dig.

Hvad siger andre jordemødre?

Når jeg spørger rundt blandt jordemødre, er der delte meninger omkring brugen af EpiNo. Der er jordemødre, som mener, at der er risiko for, at du kan beskadige din bækkenbundsmuskel under brugen af EpiNo og andre jordemødre som mener, at den er en gave i din træning til din fødsel.

En ting som dog står klart er, at de jordemødre som selv har gjort brug af EpiNo som et træningsredskab til deres fødsel, er meget begejstrede og anbefaler EpiNo. Grunden til dette skyldes den bevisthed man opnår i forhold til bækkenbunden og følelserne i og omkring bækkenbunden.

Hvad siger forskningen

Efter at have gennemgået forskellige studier er jeg nået frem til, at der ikke er studier nok, som kan  bekræfte brugen af EpiNo. Omvendt er det heller ikke lykkedes mig, at finde frem til studier som bekræfter, at EpiNo kan gøre nogen skade.

I starten af 2019 har man i England opstartet et studie, som gerne skulle give svar på ovennævnte. Men indtil da kan forskningen altså hverken sige for eller imod og det er derfor op til dig selv, hvorvidt du syntes det er en god idé at bruge EpiNo som træningsredskab op til eller efter din graviditet.

Der er dog en ting som står klart, efter at have kigget nærmere på EpiNo, Nemlig at det er vigtigt, at du får en udførlig vejledning i hvordan du gør brug af EpiNo, inden du starter med at bruge denne.

Hvor nyttig var dette?

Følg din graviditet uge for uge.

Emailen findes i forvejen Klik her for at logge ind

Udregn min termin

Indtast din sidste menstruations første dag


Vælg den region du skal føde i

Pin It on Pinterest