6 gode råd – sådan får du en sundere graviditet

6 tips
Dorte Bang

Du vil selvfølgelig gerne have den sundest mulige graviditet. Det kan du selv gøre noget for at sikre dig. Hvis du gerne vil det, så finder du her en række gode råd, der kan give dig en sundere graviditet.

1. Drik lidt færre kopper kaffe

Sundhedsstyrelsen anbefaler op til tre kopper kaffe om dagen under din graviditet. Hvis du kan holde dig til en kop, så er det faktisk bedst. Koffeinen påvirker ikke kun dig, men også dit barn på samme måde. Du er dog mere resistent overfor koffeinen. Du kan sagtens drikke kaffe, men det skal helst ske i moderate mængder.

2. Sørg for at spise gode mellemmåltider

Du bør også sørge for at proviantere med sunde snacks i løbet af dagen. Det kan være mandler, rosiner og deslige. Kan du kombinere det med fx rugbrød, yoghurt med mysli og rugkiks, så er det rigtig godt. Hvis du er godt forberedt på dette punkt, så undgår du at en stor eller lille sult lige pludselig melder sig i løbet af dagen.

3. Tøv ikke med at tage en middagslur

Når du er gravid, så har du også brug for ekstra energi og styrke. Det er både til dig og dit barn. Derfor bør du ikke tøve med at snuppe en middagslur på sofaen. På denne måde får du ladet batterierne op igen. Dertil vil det også have den sidegevinst, at du ikke får alt for hævede fødder og ben, hvilket kan ske under graviditeten.

4. Gå helst med flade sko

Det er heldigt, at ballerinaer og sneaker er moderne for tiden. Det bliver du nemlig glad for, i takt med at din mave bliver tungere, da det vil gøre fødderne ømmere. Hvis du ikke har et par gode sko, så har du i hvert fald en undskyldning for at shoppe nye, flade sko. Disse kan du også bruge, når du skal gå med barnevognen.

5. Slå dig løs i vandet

Svømning er en sund aktivitet. Derfor er det også en motionsform, der bruges af mange. Den er dog særligt god for gravide, da kroppen bliver vægtløs i vandet. Derfor kan du bevæge dig frit igen. Du vil hurtigt kunne mærke, hvis det bliver for meget, da kan det give plukkeveer. Får du mange plukkeveerfff, så er det en god ide at snakke med jordemoderen eller lægen.

6. Drik ikke for lidt vand

Det er altid vigtigt at drikke vand. Det er dog især noget, der er vigtigt, hvis du er gravid. Anbefalingen lyder på mindst to liter vand om dagen. Det er dog ikke alle, der synes, det er lige nemt at få drukket. Hvis du er én af dem, så bør du lave et lille ritual, du kan følge. Du kan f.eks. starte med den første liter vand om morgenen.

Forbered dig også gerne til efter graviditeten

Det er ikke kun graviditeten, der kan være hård. Det er også gældende for tiden efter. Du kan f.eks. begynde at købe udstyr, tøj osv. Dertil kan du også begynde at forberede dåb m.m. Hvis du i denne sammenhæng får brug for forslag til dåbsgaven, så kan du finde forslag til dåbsgaven her.

Bellasklædeskab

6 gode råd – sådan får du en sundere graviditet

af Sponsoreret artikel kan læses på: 2 min
0