Anmeldelse: Skal mit barn have K-vitamin ved fødslen?

Skal mit barn have K-vitamin ved fødslen?

En e-Bog som hjælper dig med at tage stilling til om dit barn skal have K-vitamin ved fødslen

Bogen er skrevet af Johanna Korch, jordemoder hos Sensibykorch

I danmark anbefaler Sundhedsstyrelsen at jordemoderen eller lægen, indenfor de første par timer efter fødslen, giver det nyfødte barn en intramuskulær injektion med K-vitamin.

Mange kommende forældre bliver først bekendt med denne anbefaling, når jordemoderen umiddelbart efter fødslen spørger forældrene, om de ønsker at deres barn får denne injektion. På dette tidspunkt er det svært, for et forældrepar, at tage grundigt stilling til et sådanne spørgsmål. De ønsker blot at få ro til at fordybe sig i deres nye vidunder. Svaret fra de fleste nybagte forældre er ofte noget i retningen af, at når sundhedsstyrelsen anbefaler dette, så skal deres barn også have K-vitamin. Men hvad er det egentlig sundhedsstyrelsen anbefaler og hvorfor? Det er netop noget af det, du som forældre kan blive klogere på ved at læse eBogen “Skal mit barn have K-vitamin ved fødslen?”

Hvad er den rigtige beslutning for jer?

De forældre som har hørt om K-vitamin til nyfødte og som ønsker at tage stilling til dette, kan have svært ved at navigere rundt i de fakta, som findes omkring K-vitamin. Med eBogen “Skal mit barn have K-vitamin ved fødslen”, får alle kommende forældre en god og objektiv mulighed for at sætte sig ind i formål, virkning og bivirkning ved K-vitamin. Bogen er lige til at gå til og det fremgår tydeligt, at forfatteren har sat sig grundigt ind i emnet, hvilket den lange litteraturliste også afslører. Uden at argumentere eller modargumentere får du som kommende mor eller far netop den information, som gør, at I kan træffe den beslutning, som er den rigtige i jeres situation.

Derfor skal du læse bogen

Bogen koster 50,- kr og den har et niveau, som forklarer, så alle kan følge med. Den forklarer, hvorfor K-vitamin er vigtig for kroppen, samt hvilke komplikationer som kan opstå hos nyfødte med K-vitamin mangel. Den angiver også nogle forhold, som gør det klart, at valget om K-vitamin skal være individuelt i forhold til den enkelte kvinde og families situation.
Et vigtigt budskab i bogen er også, at I som forældre har ret til at sige til og fra i forhold til behandling med K-vitamin (det gælder i virkeligheden alt behandling I tilbydes). Samt vigtigheden i at stille krav til grundig information fra jeres læge og jordemoder, således at I er i stand til at sige til og fra på behandling.
Bogen indeholder endvidere nogle alternative behandlingsmuligheder i forhold til K-vitamin for dem som ønsker at takke nej til den anbefalede K-vitamin.

Også for fagpersoner

Selv en fagperson kan blive klogere af at læse bogen “Skal mit barn have K-vitamin ved fødslen”. Når de fleste fagfolk anbefaler K-vitamin, er det ofte med information om, at nyfødte børn mangler K-vitamin, for at deres blod kan størkne optimalt, eller noget i den retning. Der høres sjældent en grundig beskrivelse af fordele og ulemper og specielt de individuelle, som i virkeligheden er nogle af de vigtigste pointer at få med. Så herfra anbefaler vi bogen til både kommende forældre og fagfolk som skal vejlede kommende forældre i at træffe det rigtige valg i forhold til K-vitamin.

De vigtigste pointer er samlet

Stort tak til forfatteren for at spare alle læsere for en masse tid ved at have samlet alle de gode og vigtige pointer, omkring K-vitamin, i denne bog.
Hos Gravid.dk er vi sikre på, at alle som har læst denne bog, bliver i stand til at vælge præcis den behandling, som passer bedst til deres lille ny.

Så herfra har vi fundet endnu en “must have” bog.

Om forfatteren

Jordemoder Berit

Jordemoder Berit

Hele Danmarks jordemoder, Berit Wolff Roed (1977) har arbejdet som jordemoder på sygehuse i Holbæk, Roskilde og Hvidovre, siden hun blev uddannet fra professionshøjskolen i 2010. I 2017 gik hun fuld tid ind på at gøre Gravid.dk til Danmarks bedste informationsside for gravide, og året efter startede hun Gravidklubben som er online forberedelse af gravide og nybagte forældre.

Prøv Gravidklubben gratis

Få jordemoderhjælp, kurser, e-bøger, lynguides, ugentlige live sessioner – ALT SAMMEN FOR GRAVIDE OG NYBAGTE FORÆLDRE

Læs mere om Gravidklubben her eller prøv den gratis i 7 dage