Boganmeldelse af “100 myter om graviditet og fødsel”

af | 13.03.2018

100 myter du godt vil vide mere om

Bogserien “100 myter om….” er en bogserie udgivet af FADL’s forlag. Det nyeste skud på stammen i serien er “100 myter om graviditet og fødsel”. Det er en bog jeg selvfølgelig, og med stor fornøjelse, måtte kigge nærmere på.

Bogen er skrevet af Agnete Nørrelund-Madsen, som er jordemoder. Det er en letlæselig lille bog i A5 størrelse på 223 sider. Selvom Agnete kigger dybt ned i alle myterne, og ud fra en høj faglig vurdering melder myterne sande eller falske, er bogen skrevet på et niveau, hvor alle, kan være med. Med andre ord er det altså ikke en fagbog, som henvender sig til jordemoder og andet personale som beskæftiger sig med gravide og fødende. Bogen henvender sig i virkeligheden mere til den gravide kvinde og hendes familie. At den så er yderst sjov og relevant at læse, for en som er jordemoder, er en anden snak.

Hvordan opstår en myte?

I bogen beskriver Agnete, at store livsbegivenheder altid har afstedkommet storproduktion af myter. Dette begrunder hun med, at myter ofte opstår i manglende forståelse af, og logik i, hvorfor ting går som de går, og at noget er som det er.

Et eksempel er, at hvis noget går galt under en graviditet eller fødsel, så har man ofte brug for at have en forklaring på dette. Logikken sætter ind, og pludselig er der gået noget galt, fordi parret var så letsindige at få barnevognen i hus før fødslen. Det er vist en af de mange myter, som alle der har, eller skal have, børn, kender. Jeg kan godt afsløre, at denne myte er en af dem som Agnete afliver.

På den måde kommer bogen også ind på, hvorfor ellers inteligente mennesker udlever myter, som der ikke er hold i, samt hvordan myterne på den måde overlever generation efter generation.

Humor er altid godt

Et godt grin er der vist aldrig nogen som har taget skade af. Derfor er det så dejligt, at bogen har en humoristisk vinkel. Dels kommer der ind imellem, en sjov tegning og dels har forfatteren valgt, at lave små afsnit som hun kalder “helt ude i hampen myter”. Dette er myter så som: “Hvis faderen har en hat på under seksualakten får parret en dreng”.
Der ud over skriver Agnete på en meget malende måde, som skabte sjove billeder inde i mit hoved.

Der er dykket ned i videnskaben og der er evidens bag.

Når der er evidens bag noget, vil det sige, at det er vel undersøgt. Altså er det ud fra studier og forskning, at myterne bliver skudt i sænk eller bekræftet. Hvis man som læser er interesseret i, at vide mere om en af myterne, er det gjort meget nemt, at finde den forskning Agnete lægger til grund for, at udtale sig om hvorvidt myten er sand eller ej. Den sidste del af bogen giver nemlig et hurtigt og klart overblik over, hvilke studier som er brugt. Det har dog ikke været muligt, at bygge alle udsagn på forskning. Men de myter som ikke er vurderet ud fra evidens, får alligevel et fagligt aspekt med i sit svar.

Bogen kan mere end bare myter

Det denne bog kan, er at skyde myter i sænk, eller bekræfte dem. Det betyder, at du som gravid slipper for at blive forvirret i Google junglen. Det er en af grundene til, at jeg syntes denne bog er et must have, for dig som er gravid. Derudover handler bogen ikke kun om myter, men også om hvordan det er at være gravid i dag, hvilket kan være en gave, når man som gravid måske har svært ved at leve op til et idealbillede.

Så hvis du vil vide mere om, hvad der er sandt og ikke er sandt, når det kommer til alt lige fra barnets køn, mavens form, fødsler i fuldmåne til træt ammehjerne efter fødslen, så kan jeg kun varmt anbefale at få fingrene i bogen “100 myter om graviditet og fødsel”.
God fornøjelse og god læselyst.

Køb bogen hos FADL forlag her.

Følg dit graviditetsforløb uge for uge.