Anmeldelse: Alfabetdyr’s “Mors dagbog”

Anmeldelse af Alfabetdyrets Mors Dagbog

Helt ny gravid dagbog til den kommende mor

Vi har været så heldige at få et eksemplar af Alfabetdyr.dk helt nye tiltag, nemlig en dagbog til den kommende mor.
Alle graviditeter er unikke, og på godt og ondt en oplevelse de fleste af os kvinder husker for livstid. Men på trods af at vi altid vil huske hver af vores graviditeter, vil mange af de små detaljer, som er med til at gøre graviditeten helt unik, med tiden gå i glemmebogen. Derfor er jeg vild med denne bog, som foreviger minderne på en god gammeldags måde.

En graviditet er en udviklingsproces

Når man bliver gravid, sker der mange ting i kroppen, både fysisk og psykisk. Specielt den psykiske del kan være udfordrende for mange kvinder. Der vil automatisk ske en forandringsproces, i springet fra blot at være sig selv, til at blive mor. Denne forandringsproces kan give mange tanker og bekymringer, for nogle kvinder endda så mange tanker, at det kan være overvældende at rumme dem i hovedet. Her er det genialt, at investere i denne flotte bog, skrive tankerne ned, for på den måde at få lidt luft i hovedet.

En ekstra bonus er, at det med garanti vil være sjovt for dig senere hen i livet, at gense den udviklingsprocess, som foregik i din graviditet. Hvem ved, måske vil dit kommende barn, også nyde godt af at læse de tanker som fyldte mens han eller hun lå i maven og voksede.

Bogens opbygning

Bogen har en rigtig fin opbygning og er på 140 sider, hvor de første 51 sider er udformet til specifikke tanker om forskellige emner, såsom de tanker du havde, da du fandt ud af, at du var gravid. Hvordan blev graviditeten bekendtgjort til forskellige betydningsfulde familiemedlemmer, samt følelser omkring de første spark, barnets køn, fødslen og meget mere. Dette er efterfulgt af sider med de enkelte uger, hvor der kan nedfældes 2 sider pr. uge, med de tanker man havde her.

Herudover kan du på de første sider også sætte krydser igennem hvert trimester, så du altid ved, hvor langt du er henne. Afslutningsvis har bogen en To-do liste, samt en del sider til at beskrive og reflektere over den forestående fødsel. Bogen er af en høj kvalitet, bundet flot ind i stof og siderne er i rigtig høj papirkvalitet.

Tekst frem for billeder

Den positive gevinst ved tankeprocessen er netop årsagen til, at Alfabetdyr.dk har valgt at bogen ikke lægger op til brugen af billeder. Som der skrives i forordet, er vores hverdag fyldt med muligheder for billeddokumentation, hvorfor bogen er lavet til dig og dine tanker graviditeten igennem.

En del af mig er vældig begejstret for denne tankegang, men en anden del af mig ønsker, at bogen blev lidt mere levende og farverig af forskellige billeder graviditeten igennem. Men i sidste ende er det jo “Mors dagbog”, så enhver mor må helt frit vælge, om hun midt i alle tankerne alligevel lister et lille billede ind af den voksende mave eller andet. Men sikkert er det, at bogen på alle måder lægger op til, at man deler sine oplevelser og tanker. Hvilket jo retfærdigvis også er beskrivelsen af en dagbog, en bog hvori man nedskriver sine oplevelser, følelser og tanker. Her må man sige, at Alfabetdyr.dk i sandhed lever op til, at have lavet en vaskeægte “Mors dagbog”.

Som jordemoder møder jeg mange gravide, som slås med forskellige tanker. Derfor vil jeg anbefale enhver gravid, at give sige selv den gave, at holde dagbog graviditeten igennem. Så “Mors dagbog” får derfor mine varmeste anbefalinger.

Læs mere om bogen her

BabySam