Bækkenløsning

Hver femte danske kvinde oplever smerter fra bækkenet under graviditeten, og ca. 5% gravide får reel bækkenløsning.

 

Der kan være mange forskellige måder at føle smerte omkring bækkenet på. Smerterne kan optræde så forskellige steder som bækkenet, lænden, ballerne, hofterne, symfysen, halebenet og benene. Smerterne kan føles som stråler i lænden og bagbenene, men de kan også føles, som om bækkenet skrider eller er af led, når du går.

Bækkenets opbygning

Der er tre knogler i bækkenet. Sammen danner de en ring, der kaldes bækkenringen. De tre steder, hvor knoglerne mødes, er der et led. Foran på bækkenet sidder det led, der hedder symfysen – det befinder sig ved skambenet. Bagpå er der to led, lige over hver balle, som hedder sacroiliacaleddene (SI-leddene).

Årsag til smerterne

Man kender ikke præcist årsagerne til bækkenløsning, og der er delte meninger om, hvad bækkenløsning er.

Det er de færreste gravide, der gennemgår en graviditet uden at blive påvirket af mavens øgede tyngde på resten af kroppen. En graviditet er en belastning for kroppen, og især for bækkenet, der bærer kropsvægten.

Som en del af kroppens naturlige proces under graviditeten producerer kroppen et stof, der blødgør leddene. Det sker, for at barnet kan glide gennem bækkenet under fødslen, hvor bækkenet er nødt til at være bøjeligt og ikke stift.

Denne proces medfører imidlertid for nogen gravide, at leddene blødgøres så meget, at det skubber nogle af leddene i bækkenet fra hinanden. Hvis nogle af leddene i bækkenet kommer til at sidde lidt forkert, så sker der lynhurtigt det, at de omliggende muskler og ledbånd svækkes.

Smerter fra leddene er oftest det man taler om i forbindelse med bækkenløsning, men smerter omkring bækkenet kan også skyldes smerter fra livmoderen, båndene der holder livmoderen eller muskler og ledbånd omkring bækkenet.

Typer af smerte

Det er ikke alle former for smerter omkring bækkenet, der betegnes bækkenløsning.

  • Smerter fra alle tre led i bækkenet hedder bækkenløsning.
  • Smerter omkring symfysen hedder symfyseløsning.
  • Derudover kan man lide af smerter fra enten én eller begge SI-led.

Bækkenløsning er den sværeste diagnose af de 3. Smerterne opstår som regel midt i graviditeten, men hvis du har været gravid tidligere, kan smerterne være et tegn på, at du er gravid, allerede inden du selv er klar over det. Det skyldes, at leddene påvirkes tidligt af graviditetens hormoner.

Hvis du har bækkenløsning, er det vigtigt, at du kommer i behandling hos en fysioterapeut. Ca. 7-10% gravide henvises til en fysioterapeut.

Efter fødslen

Hvis man får konstateret bækkenløsning med ondt i alle tre led i bækkenet under graviditeten, så er der stor risiko for, at smerterne fra bækkenløsningen fortsætter et godt stykke tid efter fødslen.

Overbelastning og motion

Det er svært at forudsige, hvordan dagen bliver, når man har bækkenløsning. Det er vigtigt, at man lærer at lytte til sin krop og rette sig ind efter, hvordan kroppen har det. For kvinder med bækkenløsning kan selv de simpleste ting i hverdagen forårsage smerte. At gå på trapper, at gå, at vende sig i sengen, at ligge på ryggen eller sidde/stå i den samme stilling i længere tid.

Overbelastning er hyppigst det, der får smerterne til at eskalere. For at forhindre smerterne i at blive værre, er det vigtigt at prøve at være opmærksom på, hvad der forårsager smerterne. Forsøg at lade være med at lave de ting, der giver smerter og forsøg at finde ud af, hvad får smerterne til at stoppe.

Selvom det kan være svært, når selv de mindste bevægelser kan være smertefulde, så er det vigtigt at få sig rørt på trods af bækkenløsningen. Kroppen skal holdes i gang under graviditeten. Motion er med til at forhindre overvægt under graviditeten samt til stor fordel, når barnet skal fødes, da fødslen er hårdt arbejde for kroppen.

På den anden side er det også vigtigt at få hvilet sig, så bækkenløsningen ikke bliver værre. Dette er en balance, som du skal være opmærksom på, og som du selv må styre ud fra dit daglige velbefindende.

Velegnede motionsformer for kvinder med bækkenløsning

Det er individuelt, hvad den enkelte gravide er i stand til, så det er altid en god ide at aftale, hvilken type motion der passer til dig med din læge eller fysioterapeut. Men generelt er velegnede motionsformer for gravide med bækkenløsning er:

  • Vandgymnastik – der findes ofte hold specifikt for gravide eller for gravide med bækkenløsning. Spørg din jordemoder eller tjek den lokale svømmeforening.
  • Cykling

 

Kilder og info:

www.fysio.dk – Under Pjecer kan man downloade pjecen: Graviditet og bækkensmerter.
www.baekkenloesning.dk – En patientforening til oplysning om bækkenløsning.